zondag 28 oktober 2018

Witte herfst

Van Schahlinghutte aan de voet van de Ballon d'Alsace naar Thann.
Een stevige klim bracht me terug op de GR5. Die volgt hier de hoofdkam, op ruim 1000 m hoogte. Een aantal ruïnes van bergboerderijen illustreren hoe de Vogezen in de laatste 70 jaar van veeteelt naar bos omschakelen : alleen wie koeien&kaas combineert met toerisme én veel grond heeft kan het volhouden, de rest stopt ermee en de weides verbossen. 
Op de kam kreeg ik het inkoud. Te snel gestart, de getten en handschoenen nog diep in de rugzak (want rond de hut lag geen sneeuw), te licht ontbijt... En een lange pauze zou me nog méér verkillen. Help, ik heb een schuilplaats nodig?
En klabam, 100 m verder staat er een schuilhut. Met hout. Een kwartier later zit ik gezellig te ontdooien bij een warme kachel. Dat mijn fleece de rest van de tocht naar rook zal ruiken, kan me niets schelen. Net als ik vertrek komen 5 andere verkleumden toe. Oef, ik voelde me al wat schuldig dat ik de houtvoorraad zo zwaar had geplunderd voor één persoon. 
Bij de klim naar de Rossberg komt de wind meedoen. Heel bizar: de ene keer met een pak stuifsneeuw, het andere moment met een vrachtje gouden beukeblaren. 
Ook hier een pauze binnen. De berghut (een typische Vogezenhut die alleen in het weekend  open is) wil net sluiten, dus wordt het een snelle hap en een litertje koud water in plaats van die hete kom soep.
In de afdaling verandert alles. Eindelijk open zicht en eindelijk gewoon herfstweer. 
Ik deel de gite d'étape van Thann met één andere trekker. Hij blijft in de vallei, hij volgt Camino de Santiago vanuit Straatsburg. De winkels zijn dicht, we leggen samen en combineren zijn droge pasta met mijn instantsoepjes (waar je een heerlijke saus mee kan maken), kaas en tisane. Gelukkig een gelijkgestemde ziel, dus praten we uitgebreid over wandelen als anti-burnout, wonen vlak bij een taalgrens en onderwijs dat complete burgers vormt ipv. alleen maar klaarmaakt voor de arbeidsmarkt. 
Heerlijk vuurtje en typisch rookaroma in Abri de Haut-Bers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten