zaterdag 3 november 2018

Bos / bosses

Daarmee is het meeste gezegd. De dag wordt gedomineerd door naaldbos en heuvelop / heuvelaf. Hier hebben ze geen naam of in elk geval geen naam die naar een top verwijst. Bosses dus in het Frans. (P.S. de bosses van op het werk zijn volledig uit mijn gedachten verdwenen).
De Chalet de Lac de Devin blijkt een paradijs voor wandelaars. De eigenares combineert hotel / gite d'étape met begeleiding van wandelgroepen. Ik was er écht welkom en kreeg (ondanks de drukte) een aantal goede tips.
Eindelijk normaal herfstweer. De sneeuw is grotendeels verdwenen. Vreemd om met 1 a 2 laagjes kleding minder rond te lopen. Vanuit Lac de Devin daal ik eerst af naar Le Bonhomme. De herfstkleuren zijn schitterend in de zon. Ik geniet er zo van dat ik een extra lus langs Col de Bagnelles en de bosrand inlas. Maar dan is er geen ontkomen meer aan: die 500 hoogtemeters naar de top van de Brezouard moeten toch ooit eens gedaan worden.
Ook op deze top stoot ik op loopgraven en geïmproviseerde bunkers uit WO1.
Voordeel van het goede weer is dat je ook een praatje kan slaan met andere wandelaars. Bij twee gaat het zelfs naar een echt gesprek.
Vannacht is het opnieuw een bivakhutje. Ik had keuze uit twee. De andere was in gebruik door twee jagers dus de keuze was rap gemaakt. De schuilhut van Pierre des Trois Bans is deze zomer van ramen en een deur voorzien dus geef mij maar de rust. Dat er geen stoof binnen is en alleen een barbecue buiten maakt bij dit rustige herfstweer niks uit.
Brandhout is er genoeg. Een kleine 10 jaar geleden is hier massaal veel omgewaaid. Het lijkt hier wel een vervloekte plek voor bosbouwers. Bv. in de jaren twintig is alles hier afgebrand omdat men amper durfde blussen door de explosies van achtergelaten granaten van WO1. Gelukkig zijn er plasjes smeltwater (de dichtste betrouwbare bron is op 3 km).
De naam komt van het samenkomen van drie grenzen. Ik krijg vandaag en morgen dus ook een portie onleesbare eeuwenoude grenspalen op de tocht.
Binnenwandelen in Le Bonhomme
Vallei van Lièprevette
Faurupt
Uitzichtspunt Petit Brézouard - in de verte het Zwarte Woud

Geen opmerkingen:

Een reactie posten